Summa sidvisningar

måndag 1 november 2010

Från regnbåge till matte


Undersökandet av regnbågen fortsätter, var kommer skuggan ifrån? Varför försvinner regnbågen när man går närmare?









Vad hämder med regnbågen om
 man lyser med ficklampan på?
Inne i ateljen har vi målat regnbågar, barnen har tittat på regnbågen och fått frågan om vilka färger de behöver för att måla renbågen. Det här barnet var klar över att det ville ha grön gul och röd. Barnen började med en gång att göra linjer över papperet. Första papperet blev bara gröna streck. Barnet ville ha ett nytt papper. Tittade en stund på Regnbågsbilden som låg framför på bordet och använde de färger som hade valts. När barnet var klar lade det sin regnbåge bredvid fotot och jämförde resultatet. slående likt. Detta är gjort av en tvååring!


Nästa barn satt länge och koncentrerat och målade. Efter en lång stunds tystnad frågade jag - målar du en regnbåge? Jag fick svarent mmm. Jag tänkte, här ska jag nog inte störa och bet mig i tungan och fortsatte dokumentera under tystnad. Efter ännu enstund utbrister barnet: Titta en massa blommor! Barnet var då färdig och ville ha ett nytt papper. barnet var nu ensamt kvar i ateljen och bytte även plats runt bordet.
Barnet började måla på det nya papperet men stannade plötsligt upp och radade upp penslarna på papperat och började räkna, 5,6,7. Därefter radar barnet upp färgburkara i en rad för att sedan bygga ett torn av dem.
Ofta frågar man för nog mycket och kan då ibland styra in barnen i något som de inte tänkt sig och då blir det mina tankar som styr och inte barnets. Det gäller att vakta sin tunga så att man inte förstör barnets tankar. Lyssnandet pedagogik! Lyssna och ställa öppna frågor!! Hur ofta händer det inte att man önskar att man bitit sig i tungan! Just så kände jag under denna aktiviteten. Varför ställde jag frågan om barnet målade en regnbåge?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar